30.07.2025.
Pozdravljamo svaku inicijativu usmjerenu na povećanje
sigurnosti ljudi i dobrobit životinja, no upozoravamo da se regulacije,
preporuke i javne kampanje moraju temeljiti na činjenicama, provjerljivim
podacima i realnim učincima.
Hrvatska ima jedan od najstrožih zakona
u EU
Trenutačni Zakon o eksplozivnim tvarima te proizvodnji i
prometu oružja, kao i njegova provedba u Republici Hrvatskoj, među najstrožima
su u Europi te su usklađeni s europskim zakonodavstvom.
Zabavna pirotehnika smije se prodavati 13, a koristiti samo
5 dana godišnje, uz strogu dobnu i prostornu regulaciju, zabranu oglašavanja i
prodaje snažnijih proizvoda izvan specijaliziranih trgovina.
Tvrdnje da je bučna pirotehnika potpuno zabranjena u mnogim
europskim državama nisu točne. Primjeri Njemačke, Nizozemske i Slovenije nisu
točni i odnose se na lokalne regulative ili ograničenja, a ne na opću zabranu.
Niti jedna od navedenih zemalja nije donijela potpunu zabranu zabavne
pirotehnike s jakim zvučnim učinkom, već se radi o diferenciranoj regulaciji,
sličnoj onoj kakvu već imamo u Hrvatskoj. Točno je kako postoje inicijative za
zabranu pirotehnike s jakim zvučnim učinkom koje nisu prihvaćene, pri čemu je,
primjerice, u Nizozemskoj jedan od ključnih razloga bio procijenjeni negativan
ekonomski učinak, uz istovremenu nemogućnost pronalaska adekvatnog modela
kompenzacije za financijske gubitke poslovnih subjekata.
Stroža regulacija i zabrane ne
garantiraju manji broj ozljeda, crno tržište raste
Na temelju javno dostupnih podataka, nije točno da sve
stroža regulacija dovodi do manjeg broja ozljeda. Upravo suprotno – u razdoblju
od 1993. do 2020. godine, kada se u Hrvatskoj postupno razvijala kultura
odgovorne i legalne uporabe pirotehnike, došlo je do znatnog smanjenja broja
incidenata i gotovo potpunog uklanjanja crnog tržišta. Međutim, u novije
vrijeme, unatoč strožim mjerama, broj ozljeda nije se smanjio.
Tijekom posljednje blagdanske sezone zabilježeno je 33
ozljede, gotovo isključivo povezane s ilegalno kupljenom i zakonski zabranjenom
pirotehnikom. To je jasan pokazatelj da problem nije u legalnoj prodaji, već u
sve prisutnijem crnom tržištu – osobito putem interneta – koje zaobilazi zakone
i kontrole.
Ovaj podatak potvrđuje ono na što godinama upozoravamo:
glavni sigurnosni problem nije legalna zabavna pirotehnika već nekontrolirano
crno tržište, najčešće putem interneta, koje ostaje izvan dosega postojećih
zabrana i nadzora.
Pirotehnika ima važnu gospodarsku i
društvenu ulogu
U Republici Hrvatskoj djeluje 360 pravnih subjekata u
sektoru pirotehnike, koji godišnje generiraju više od 20 milijuna eura prihoda,
zapošljavaju više od 700 ljudi te ostvaruju više od dva milijuna eura izvoza. U
2023. godini fiskalizirano je više od 700.000 računa.
Daljnje sužavanje tržišta izravno bi ugrozilo radna mjesta
i smanjilo prihode državnog proračuna.
Vatrometi – regulirani i rijetki
U Hrvatskoj je u 2024. godini održano ukupno 594 javnih
vatrometa – što znači prosječno jedan vatromet godišnje po jedinici lokalne
samouprave. Prijedlog da se taj broj ograniči na maksimalno tri godišnje po
lokalnoj jedinici stoga nema praktičnu osnovu.
Napominjemo i da se broj tradicionalnih vatrometa smanjuje
što javnost ne prihvaća s odobravanjem. Primjer je svečani vatromet na
Festivalu igranog filma u Puli za koji gotovo 70 % ispitanika u javnim anketama
želi da se vrati. Istovremeno, pozitivan primjer odgovorne uporabe zabavne
pirotehnike zabilježen je prilikom koncerta na zagrebačkom Hipodromu uz
prisutnost više od pola milijuna gledatelja.
Osnivanje radne skupine i snažnija
edukacija
Mi, kao Kao Koordinacije distributera i prodavatelja
zabavne pirotehnike u Hrvatskoj, ne odbacujemo dijalog, naprotiv – smatramo ga
nužnim. Naš je cilj odgovorna, sigurna i kontrolirana uporaba zabavne
pirotehnike s fokusom na edukaciju, prevenciju i suzbijanje ilegalne prodaje.
Umjesto jednostranih zabrana koje dokazano ne daju
rezultate, predlažemo osnivanje radne skupine koja bi okupila predstavnike
zakonodavnih i sigurnosnih tijela, zaštitarskih udruga, gospodarskog sektora,
zdravstvenih stručnjaka i distributera zabavne pirotehnike, kako bismo zajedno
definirali realan, uravnotežen i provediv model regulacije.
Ujedno, pozdravljamo sve dosadašnje napore koje je
Republika Hrvatska uložila u kontrolu distribucije i korištenja zabavne
pirotehnike. Hrvatska danas ima jedan od najrigoroznijih i najsveobuhvatnijih
zakonodavnih okvira u Europskoj uniji, koji već obuhvaća niz zabrana,
ograničenja i sigurnosnih mehanizama u vezi s uporabom zabavne pirotehnike.
Podsjećamo da zakonska regulacija pirotehnike u Hrvatskoj
postoji još od 1993. godine, kada su prvi put doneseni propisi koji su
uređivali promet i uporabu eksplozivnih tvari, uključujući i zabavnu
pirotehniku. Tada je primarni cilj bio smanjenje zloupotrebe oružja koje su
građani u velikom broju nelegalno posjedovali, kao i ograničenje uporabe snažne
pirotehnike – sve radi povećanja zaštite i zdravlja ljudi. Od tada do danas,
zakonodavni okvir kontinuirano se nadograđuje i prilagođava suvremenim sigurnosnim
i društvenim izazovima.
U tom duhu, vjerujemo da je dijalog jedini ispravan put
naprijed i pozivamo sve relevantne dionike na zajednički rad u cilju stvaranja
realne, održive i učinkovite regulacije.