PROBLEMATIKA
Globalizacija, nova znanja i konkurencija
pojačali su potrebu za novim profilima radne snage i u zemljama u razvoju i u
razvijenim zemljama. Problemi vezani za dostupnost radne snage javljaju se
uglavnom u nekim tercijarnim industrijama (informacije i komunikacije, promet i
ugostiteljstvo) te u građevinarstvu. Osim toga, očekuje se da će proces
transformacije i modernizacije gospodarstva u nadolazećim godinama povećati
potražnju za radnicima tehničkih profila, što bi moglo dodatno pogoršati
neusklađenost na tržištu rada. Također, ulazimo u vremensku fazu u kojoj više
ljudi odlazi u mirovinu nego što ih ulazi na tržište rada. Demografske promjene
u Europi uglavnom se odražavaju u sve većem udjelu ljudi starijih od 65 godina
i smanjenju broja stanovnika u dobnoj skupini od 20 godina do 64 godine koja je
najaktivniji dio stanovništva. To povećava problem osiguranja dovoljne ponude
radne snage koju tvrtke često nastoje osigurati zapošljavanjem državljana
trećih zemalja.
S rastućom potrebom za radnicima – posebice
onim visokokvalificiranima, a u nekim slučajevima i nekvalificiranima – od početka
21. stoljeća događaju se velike promjene u razvijenom svijetu (osobito u
Europi). To ne utječe samo na intenzitet i kvalitetu migracijskih tokova s novim
smjerovima i regijama uključenim u taj proces, već i na odgovore zemalja na migracijske fenomene. Europa će morati brzo, konstruktivno
i – prije svega – odlučno
odgovoriti na takve izazove kako bi mogla osigurati dovoljan broj odgovarajuće
kvalificiranih stranih radnika za optimalno funkcioniranje tržišta rada u nadolazećem
kratkoročnom ili srednjoročnom razdoblju.
Iako je mobilnost unutar Europske unije pravno
dobro regulirana i dobro uspostavljena (ali i dalje relativno niska – oko 4 %
stanovništva radne dobi), tržište rada Europske unije suočava se s ozbiljnim
nedostatkom radne snage. Poslodavci traže radnike izvan Europske unije, ali se
suočavaju s mnogim izazovima: administrativnim preprekama, dugotrajnim
postupcima, jezičnim barijerama, poteškoćama u integraciji, nepovjerenjem
sindikata i građana općenito i drugima.
MOGUĆA RJEŠENJA
Regionalni i bilateralni sporazumi o
zapošljavanju, primjerice, imaju velik potencijal u odabiru mjera za osiguranje
odgovarajuće radne snage jer se na taj način proaktivno planira osiguranje
odgovarajućih potreba za radnom snagom dugoročno i na temelju potreba gospodarstva
te demografskih pokazatelja. Dodatna je mogućnost reguliranje područja
priznavanja stručnih kvalifikacija prilagođeno potrebama industrija ili
određenih profesija. Baza talenata Europske unije, predložena u Paketu za
mobilnost vještina i talenata Europske komisije, također može imati važnu ulogu
u rješavanju potreba poslodavaca za vještinama. Njezina potencijalna upotreba analizirana je u okviru ovog
projekta.
Europski i nacionalni socijalni partneri imaju
važnu ulogu u uspostavljanju novih odnosa na tržištu rada i oblikovanju
politika u vezi sa zapošljavanjem državljana trećih zemalja. Socijalni je
dijalog konstanta koja se provlači kroz izuzetno promjenjiva vremena
tehnološkog razvoja, promijenjenog rada te načina komunikacije i pregovaranja.
Ovaj nestabilni sustav suočio se i s velikim poremećajima uzrokovanim jednim od
najvećih izazova u globalnom gospodarstvu – globalnom pandemijskom krizom. Ovakve
ozbiljne prijetnje tržištu rada i privatnom sektoru socijalni partneri uspješno
rješavaju komunikacijom i savjetovanjem na globalnoj razini kako bi
identificirali nove mogućnosti za suočavanje s preprekama koje su tehnološki
napredak i globalna pandemijska kriza donijeli globalnom gospodarstvu.
PROVEDBA PROJEKTA
Projekt Recruit4Tomorrow bavi se ovim izazovima kroz tri glavne faze:
Analitička faza čiji je fokus na temama/područjima gdje se potrebe tržišta rada mogu zadovoljiti zapošljavanjem državljana trećih zemalja: regionalnim i bilateralnim sporazumima o zapošljavanju, mjerama vezanim za zapošljavanje državljana trećih zemalja i državljana u deficitarnim zanimanjima te kroz bazu talenata, priznavanjem neformalnog znanja (koje nije dio formalnog obrazovanja), agencijskim radom, radom na daljinu (EU – treće zemlje), primjerima dobre prakse. Partneri provode istraživanje, fokus grupe i anketu među poslodavcima te razmjenjuju informacije s drugim zemljama EU.
Sastavljanje različitih mjera za zadovoljavanje potreba tržišta rada zapošljavanjem državljana trećih zemalja na temelju rezultata istraživanja te priprema zajedničkih preporuka za kreatore politika – kao polazna točka za pregovore na tripartitnoj, sektorskoj i korporativnoj razini.
Međunarodni i nacionalni događaji za jačanje kapaciteta dionika tržišta rada u području zapošljavanja državljana trećih zemalja, kao i druge aktivnosti diseminacije.