Protumonopolska politika: Komisija poziva na očitovanje o nacrtima prijedloga o budućnosti Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila i Dodatnih smjernica

12.07.2022.

Europska komisija danas (6.srpnja 2022.) je za sve zainteresirane strane otvorila javno savjetovanje i objavila poziv na očitovanje o nacrtima prijedloga o budućnosti režima Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila. Riječ je o nacrtu uredbe o petogodišnjem produljenju valjanosti postojeće Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila i nacrtu komunikacije o uvođenju ciljanih ažuriranja Dodatnih smjernica.


Nacrtu pravila prethodio je postupak preispitivanja pokrenut u prosincu 2018. zbog isteka Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila 31. svibnja 2023. s ciljem prikupljanja dokaza o funkcioniranju pravila koja se primjenjuju na vertikalne sporazume u automobilskom sektoru. Zainteresirane strane pozivaju se da primjedbe na nacrt pravila dostave do 30. rujna 2022.

Izvršna potpredsjednica nadležna za politiku tržišnog natjecanja Margrethe Vestager izjavila je: Predloženim produljenjem Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila za dodatnih pet godina nastoji se zadržati režim koji je poduzećima u automobilskom sektoru olakšavao procjenu usklađenosti njihovih sporazuma s pravilima Unije o tržišnom natjecanju. Predlažemo i ciljana ažuriranja naših smjernica kako bi se odnosile i na podatke koje generiraju vozila jer su oni bitni za usluge popravka i održavanja. Pozivamo zainteresirane strane da se očituju i tako nam pomognu dovršiti izradu pravila koja bi trebala stupiti na snagu 1. lipnja 2023.

 Predložene izmjene

Kako je detaljnije navedeno u napomeni s objašnjenjima priloženoj nacrtu uredbe o produljenju Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila i u nacrtu komunikacije o izmjeni Dodatnih smjernica, cilj je predloženih izmjena:

  •  zadržati Uredbu o skupnom izuzeću za motorna vozila na snazi još pet godina, odnosno nastaviti poduzećima olakšavati samoprocjenu usklađenosti njihovih vertikalnih sporazuma u automobilskom sektoru s pravilima Unije o tržišnom natjecanju. Trendovi koji su trenutačno u začetku, primjerice oni koji su rezultat digitalizacije i novih uzoraka mobilnosti, u idućih će se pet godina vjerojatno ustaliti. Predloženo produljenje omogućit će Komisiji da do novog datuma isteka produljene uredbe (tj. 31. svibnja 2028.) ponovno procijeni situaciju s obzirom na novo stanje na tržištu.
  •  razjasniti da podaci koje generiraju vozila mogu biti bitni ulazni podaci za usluge popravka i održavanja. Izmjene će poduzećima dati jasnu sliku o tome kako Komisija gleda na pitanja povezana s pristupom podacima koje generiraju senzori automobila pri ocjenjivanju vertikalnih sporazuma između proizvođača vozila i njihovih ovlaštenih mreža na temelju članka 101. Ugovora o funkcioniranju Europske unije („UFEU”).  Komisija predlaže proširenje postojećih načela za pružanje tehničkih informacija, alata i osposobljavanja potrebnih za pružanje usluga popravka i održavanja tako da izričito obuhvate podatke koje generiraju vozila.

 

Sljedeći koraci

Više informacija, među ostalim i o tome kako se očitovati, dostupno je ovdje.

Komisija će obraditi primljene primjedbe zainteresiranih strana na nacrt uredbe o produljenju Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila i nacrt komunikacije o izmjeni Dodatnih smjernica te unijeti potrebne izmjene u nacrte kako bi konačna pravila stupila na snagu 1. lipnja 2023.

 

Kontekst preispitivanja

Komisija je 28. svibnja 2021. objavila Evaluacijsko izvješće i radni dokument službi s rezultatima evaluacije režima Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila.

Evaluacija je pokazala da je režim bio koristan i da je važan dionicima. Pokazala je i da u proteklom desetljeću nije bilo važnih promjena koje bi opravdale opsežnu reviziju režima te uredbe, ali i da će se tržište motornih vozila u nadolazećim godina vjerojatno promijeniti. Ipak, ustanovljeno je da je potrebno ažuriranje kojim će se izraziti potencijalna važnost pristupa podacima generiranima u vozilu kao faktora tržišnog natjecanja.

Nakon evaluacije Komisija je u lipnju 2021., kao sljedeći korak u preispitivanju, započela fazu oblikovanja politike, tijekom koje je radila na nacrtu izmjena režima i savjetovala se s nacionalnim tijelima nadležnima za tržišno natjecanje o predloženim izmjenama.  

 

Kontekst Uredbe o skupnom izuzeću vertikalnih sporazuma

Vertikalni sporazumi su sporazumi dvaju ili više poduzetnika koji posluju na različitim razinama proizvodnog ili distribucijskog lanca o uvjetima pod kojima mogu kupovati, prodavati ili preprodavati određenu robu ili usluge.

Člankom 101. stavkom 1. UFEU-a zabranjeni su sporazumi poduzetnika koji ograničavaju tržišno natjecanje. No prema članku 101. stavku 3. UFEU-a takvi se sporazumi mogu proglasiti spojivima s jedinstvenim tržištem ako doprinose poboljšanju proizvodnje ili distribucije robe ili promicanju tehničkog ili gospodarskog napretka i potrošačima istodobno omogućuju pravedan udio u koristi koja iz njih proizlazi, a da se pritom ne onemogućuje tržišno natjecanje.

U Uredbi o skupnom izuzeću za motorna vozila navodi se da se opći režim Komisije (tj. Uredba o skupnom izuzeću vertikalnih sporazuma) primjenjuje na sporazume o distribuciji novih vozila. Uredbom o skupnom izuzeću vertikalnih sporazuma izuzimaju se vertikalni sporazumi koji ispunjavaju određene uvjete iz zabrane iz članka 101. stavka 1. UFEU-a, čime se za te sporazume stvara sigurna luka. Smjernice o vertikalnim ograničenjima upute su o tome kako tumačiti i primjenjivati tu uredbu te kako ocjenjivati vertikalne sporazume koje ne obuhvaća sigurna luka iz te uredbe.

Kad je riječ o sporazumima o prodaji ili daljnjoj prodaji rezervnih dijelova za motorna vozila ili pružanju usluga popravka i održavanja motornih vozila, u Uredbi o skupnom izuzeću za motorna vozila propisano je da se članak 101. stavak 1. UFEU-a ne primjenjuje ako ti sporazumi ispunjavaju zahtjeve za izuzeće na temelju općeg režima i ne sadržavaju klauzule iz Uredbe o skupnom izuzeću za motorna vozila koje onemogućuju izuzeće.

Više informacija

Posebna internetska stranica Glavne uprave za tržišno natjecanje sadržava sažetke informacija prikupljenih od dionika u okviru evaluacije, Evaluacijsko izvješće i radni dokument službi te studiju naručenu od neovisnog ugovornog izvođača radi potpore evaluaciji.

vrh stranice