08.10.2025.
Predstavnice Porezne uprave i APIS IT-a
– mr. sc. Marijana Vuraić Kudeljan, zamjenica ravnatelja Porezne uprave,
Renata Kalčić, pomoćnica ravnatelja Porezne uprave i Irena Kraljević
Petračija iz APIS IT-a – predstavile su izmjene koje donosi novi Zakon te
odgovarale na pitanja poslodavaca.
Iz Porezne uprave ističu kako reforma donosi niz
koristi za gospodarstvo i poduzetnike: jednostavnije porezne prijave, manji
broj obrazaca, točnije ispunjene obveze, transparentnije poslovanje, smanjenu
papirologiju, bolju povezanost među poslovnim subjektima te sprječavanje
poreznih prijevara.
Cilj donošenja Zakona je osigurati hrvatskom
gospodarstvu snažnu podršku za učinkovitije i konkurentnije poslovanje te
unaprijediti i pojednostaviti procese kroz uvođenje sustava bezgotovinskog
plaćanja putem eRačuna s integriranom e-arhivom, razvoj naprednog online
knjigovodstva u sustavu PDV-a te uspostavu besplatne aplikacije za zaprimanje
eRačuna za male porezne obveznike.
Uvođenjem eRačuna, Porezna uprava imat će uvid u svaki
izdani eRačun u trenutku njegova izdavanja, dok će poduzetnicima biti dostupne
tri aplikacije koje će olakšati primjenu novog sustava:
- FiskAplikacija – besplatna aplikacija
Porezne uprave kojom se obveznicima omogućuje pregled fiskaliziranih
podataka, upravljanje ovlaštenjima za razmjenu eRačuna i fiskalizaciju,
uvid u statuse računa, informativno ispunjene prijave PDV-a te unos
podataka za potrebe fiskalizacije.
- MIKROeRAČUN – besplatna
aplikacija Porezne uprave za izdavanje, zaprimanje i fiskalizaciju
eRačuna, namijenjena određenim skupinama obveznika za razmjenu eRačuna.
- Portal za testiranje sukladnosti.
eRačun je račun
koji je izdan, poslan i zaprimljen u strukturiranom elektroničkom obliku, koji
omogućuje automatsku i elektroničku obradu. Mora biti izdan u skladu s EU
normom, a predviđena je i proširena mogućnost unosa napomena te izdavanje
zbirnih računa. Bit će omogućeno i unošenje podataka važnih za obračun PDV-a, a
Porezna uprava do kraja mjeseca objavit će validator za provjeru primjene EU
norme i HR proširenja.
Obveznici izdavanja
i primanja eRačuna su:
- porezni obveznici sa sjedištem, prebivalištem ili
uobičajenim boravištem u tuzemstvu, upisani u registar obveznika PDV-a
- obveznici poreza na dohodak od samostalne
djelatnosti i obveznici poreza na dobit koji nisu upisani u registar
obveznika PDV-a, a imaju sjedište, prebivalište ili uobičajeno boravište u
tuzemstvu
- tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne
(regionalne) samouprave te proračunski i izvanproračunski korisnici
državnog proračuna i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.
- eRačun ne obuhvaća strane poslovne jedinice u
Hrvatskoj registrirane za potrebe PDV-a.
Iz Porezne uprave su naveli da tijekom
prijelaznog razdoblja obveza fiskalizacije vrijedi za eRačune izdane s datumom
od 1. siječnja 2026. nadalje, bez obzira na razdoblje na koje se odnose
isporuke ili pružene usluge.
Izdavatelji eRačuna u obvezi od 1. siječnja 2027. tijekom iduće godine
izdaju i „papirnate“ račune, bez obveze e-izvještavanja.
Preporučene
pripremne radnje koje poduzetnici mogu provesti do kraja 2025. uključuju:
- određivanje statusa – pripadnost pojmu izdavatelj i
primatelj eRačuna
- odabir modela poslovanja za razmjenu eRačuna i
fiskalizaciju podataka
- obavještavanje Porezne uprave o adresi za zaprimanje
eRačuna putem ePorezne (podaci će biti javno dostupni u AMS-u)
- obavještavanje Porezne uprave o ovlaštenju za
fiskaliziranje podataka iz eRačuna
- povezivanje proizvoda (roba i usluga) s
nomenklaturom Klasifikacije proizvoda prema djelatnostima (KPD)
koju vodi Državni zavod za statistiku
- prilagodbu aplikativnih rješenja za kreiranje
eRačuna u skladu s EU normom i tehničkom specifikacijom Porezne uprave.
Video s predstavljanja dostupan je na HUP YouTube
kanalu.
Ova je radionica organizirana u okviru
Poslovne akademije Hrvatske udruge poslodavaca (HUPPA) koju HUP provodi
u sklopu projekta HUP Connect: Socijalno partnerstvo za budućnost poslovanja
(SF.1.4.02.04.0029).