Zakon o zaštiti potrošača u Splitu

10.11.2014.

Novi Zakon o zaštiti potrošača poduzetnicima donosi niz novina, a koje su prije svega rezultat implementacija Direktive 2011/83/EU Europskoga Parlamenta i Vijeća od 25. listopada 2011. godine o pravima potrošača, kojima se uređuje prodaja na daljinu i prodaju izvan poslovnih prostorija potrošača, zatim zajedničke odredbe koje se odnose na sve ugovore sklopljene između trgovaca i potrošača, a tiču se obveze informiranja potrošača o robi ili usluzi koju kupuje, ispunjenja ugovora, prijelaza rizika, obveze obavještavanja potrošača i slično.
Novim Zakonom o zaštiti potrošača uređeni su i posebni oblici prodaje kojima je zajedničko isticanje dviju cijena i to redovne cijene i cijene važeće tijekom trajanja takvog oblika prodaje, a to se odnosi na sezonsko sniženje, rasprodaju, akcijsku prodaju, prodaju proizvoda s greškom, prodaju proizvoda kojima istječe rok uporabe, ali i na sve ostale posebne ponude trgovaca u okviru kojih potrošači mogu kupovati proizvode po nižim cijenama od onih u redovnoj prodaji (primjerice kasno-noćna kupnja, rođendani pojedinih trgovačkih centara).
Također, novinu predstavlja i odredba da u slučajevima kada se radi o javnim uslugama, nije dopušteno pokretanje postupka prisilne naplate osporenih neplaćenih dospjelih novčanih potraživanja do okončanja sudskih ili izvansudskih postupaka trgovca koji pruža javnu uslugu od strane potrošača u istih.

Novosti koje donosi novi Zakon o zaštiti potrošača prezentirali su predstavnici Ministarstva gospodarstva:
- Vedran Kružić, pomoćnik ministra gospodarstva za Upravu za trgovinu i unutarnje tržište;
- Ismar Avdagić, pomoćnik ministra gospodarstva za Upravu za inspekcijske poslove u gospodarstvu;
- Mira Fiket, viši tržišni inspektor - specijalist, Uprava za inspekcijske poslove u gospodarstvu;
- Đema Bartulović, voditeljica Odjela za zaštitu potrošača, Uprava za trgovinu i unutarnje tržište;

Na prezentaciji su sudjelovali brojni poduzetnici i članovi HUP-a s područja Dalmacije, među kojima u najvećem broju trgovci koji su govorili o svojim iskustvima s potrošačima te istaknuli i određene probleme ili nejasnoće u provedbi novih odredbi. Primjerice istaknuta je potreba podrobnijeg određenja pojma „trajno niskih cijena“, zatim povrat robe s kojom potrošač nije zadovoljan i sl. Predstavnici ministarstva posebno su istaknuli potrebu razlikovanja komercijalnog od zakonskog jamstva, koje u trajanju od 2 godine potrošaču daje pravo da može vratiti proizvod s materijalnim nedostatkom; te potrebu što je moguće detaljnijeg informiranja potrošača o pravu potrošača da prilikom prodaje na daljinu i izvan trgovina ima pravo unutar 14 dana raskinuti ugovor o kupnji i vratiti proizvod. Isto se ne odnosi na klasičnu kupovinu u trgovini, kada nije moguće jednostrano raskinuti ugovor o kupnji tj. vratiti proizvod već se isti može samo reklamirati ako ima grešku ili materijalni nedostatak (unutar 2 godine).

Razmjena iskustava i uspostava dijaloga između poduzetnika i regulatora pritom je posebno istaknuta kao najveća korist ovakvih oblika suradnje i razgovora o pojedinim propisima i njihovoj implementaciji.
vrh stranice