Transeuropska prometna mreža(TEN-T): odobrene brže procedure izdavanja dozvola

18.06.2020.

Jučer (17.6. 2020.) su veleposlanici država članica podržali nova pravila kako bi se ubrzalo dovršavanje transeuropske prometne mreže (TEN-T) pojednostavljivanjem postupaka dodjele dozvola. Prijedlog „pametnog TEN-T-a“ također pojašnjava postupke koje predlagači projekta trebaju slijediti u vezi s dodjelom dozvola i javnih nabava za prekogranične projekte. Nova su pravila privremeno usvojili predsjedništvo Vijeća i Europski parlament 8. lipnja.

Jasniji, brži i učinkovitiji postupci za poboljšanje ključnih europskih prometnih veza pomoći će nam da dovršimo temeljnu mrežu TEN-T do 2030. To će povećati povezanost diljem Europe i pridonijeti pametnom i održivom rastu, što je ključno za oporavak nakon pandemije, izjavio je Oleg Butković, hrvatski ministar za more, promet i infrastrukturu, predsjednik Vijeća.

 

Pametan TEN-T sporazum

Suzakonodavci su se složili da će pravni oblik teksta biti direktiva (umjesto uredbe koju je predložila Komisija). Ovo će državama članicama pružiti potrebnu fleksibilnost da iskoriste svoje postojeće postupke izdavanja dozvola.

Direktiva će obuhvatiti projekte koji su dio unaprijed identificiranih dijelova jezgre mreže TEN-T. To će također obuhvatiti i druge projekte na području jezgre mreže koridora ukupne cijene veće od € 300 milijuna . 

Projekti koji se isključivo odnose na telematiku i druge nove tehnologije bit će isključeni iz područja primjene, jer njihova primjena nije ograničena na temeljnu mrežu TEN-T. Međutim, države članice mogu primijeniti direktivu i na druge projekte temeljne i sveobuhvatne TEN-T mreže kako bi omogućio širi, usklađeni pristup prometnim infrastrukturnim projektima.

Projekti obuhvaćeni Direktivom imat će prioritetni tretman vlasti država članica.

Da bi postupci bili učinkovitiji i transparentniji, države članice će odrediti tijelo koje će djelovati kao kontaktna točka za predlagača svakog projekta. Nadležno tijelo će predlagatelju projekta pružiti smjernice o podnošenju dokumenata i drugih informacija. Države članice mogu odlučiti imenovati isto tijelo za sve projekte ili imati različita tijela kao imenovana tijela ovisno o kategoriji projekata, načinu prijevoza ili zemljopisnom području.

 

Maksimalno vremensko ograničenje od četiri godine primjenjivat će se na cijeli postupak davanja dozvola. U propisno opravdanim slučajevima ovaj se rok može produžiti dva puta.

Države članice imat će dvije godine od stupanja Direktive na snagu da svoje odredbe uključe u nacionalno pravo.

Dodatak na prijedlog s popisom prethodno identificirani dijelovi TEN-T jezgre mreže pokriva direktiva će biti dodana tek nakon formalnog usvajanja Connecting Europe Facility programa (CEF 2.0), koje se očekuje krajem ove godine.

TEN-T struktura i rokovi

TEN-T mreža ima dva sloja: sveobuhvatnu mrežu koja osigurava povezanost za sve regije EU i jezgru mreže koja se sastoji od elemenata sveobuhvatne mreže koji su od najvećeg strateškog značaja za EU. Jezgra mreže treba biti gotova do 2030., a sveobuhvatna mreža do 2050.

Pametni TEN-T prijedlog - postupak

Komisija je prijedlog predstavila u svibnju 2018. u okviru trećeg paketa „Europa u pokretu“, koji je osmišljen da europsku mobilnost učini sigurnijom, čistijom, učinkovitijom i dostupnijom.

Ovo prihvaćanje sporazuma održano je u Odboru stalnih zastupnika Vijeća (Coreper). Dogovoreni tekst sada će biti podvrgnut pravno-jezičnoj reviziji, a službeno glasovanje u Parlamentu i Vijeću uslijedit će kasnije, nakon usvajanja CEF 2.0.

 

vrh stranice