30.06.2025.
Panel je
uslijedio dan nakon festivala Melodije Jadrana 2025. i označio je
početak inicijative za izradu Strateškog okvira za razvoj glazbene
industrije u Hrvatskoj, dokumenta koji će ponuditi sustavan pristup
razvoju sektora kroz četiri ključna stupa: razvoj talenata i obrazovanje,
digitalna tranzicija, profesionalizacija sektora i ekonomska
održivost.
Na panelu koji je moderirao Milan
Majerović Stilinović, sudjelovali su Maja Vidmar Klarić, Croatia
Records, Saša Antić, Hrvatsko društvo skladatelja, Dario Draštata,
Runda, ZAPRAF, Jakov Kolega, Greengreen Advisory, Nenad Marčec,
HUP KKI i Irena Weber, direktorica HUP.
Sudionici
panela istaknuli su da glazbena industrija, kao sastavni dio KKI sektora, ima
mjerljiv i rastući gospodarski učinak. U Europskoj uniji KKI generiraju oko 3,9
% BDP-a, s više od 8 milijuna zaposlenih (3,8 % ukupne
zaposlenosti). Glazbeni sektor sam po sebi doprinosi s 25 milijardi eura
prihoda u EU (IFPI 2024), a digitalni segment (streaming, online
distribucija) čini više od 65 % ukupnih prihoda. Danas u Hrvatskoj djeluje
gotovo 800 poduzetnika u glazbenoj industriji, što je porast od 20 % u zadnjih
pet godina, a prihodi su se gotovo udvostručili, s 151 milijun eura u 2019.
na 279 milijuna u 2024.
„Hrvatska
glazbena industrija, oslonjena na bogatu tradiciju i talentirane kreativce, ima
veliki potencijal za rast i međunarodnu prepoznatljivost. Croatia Records, s
gotovo osam desetljeća iskustva, zagovara strateški razvoj sektora kroz
ulaganja u ljude, obrazovanje, tehnologiju i kreativno okruženje. Pozdravljamo
inicijative koje jačaju infrastrukturu kulturnih i kreativnih industrija,
posebno u području inovacija, digitalizacije i internacionalizacije. Naša
vizija je Hrvatska kao prepoznatljiva glazbena destinacija, a cilj nam je
povezati domaću scenu s globalnim tržištem, razvijati nove oblike suradnje te
otvarati prilike za sve sudionike industrije. Croatia Records ostaje predvodnik
u razvoju i promicanju hrvatske glazbe, vjerujući da su ljudi, znanje,
kreativnost i tehnologija temelj održive budućnosti“, izjavila je Maja Vidmar Klarić,
izvršna direktorica Croatia Recordsa.
U Hrvatskoj,
iako udio KKI u BDP-u iznosi oko 2,3 %, sektor bilježi visoku stopu
rasta izvoza, čak 71 milijun eura izvoza, što pokazuje da Hrvatska ima i
kulturni proizvod koji je konkurentan na globalnom tržištu, osobito u
segmentima digitalnog sadržaja, glazbene produkcije i dizajna.
Primjerice, izvoz autorskih prava i naknada iz glazbenog sektora u 2023. godini
porastao je za 14 % u odnosu na prethodnu godinu, a broj samostalnih
glazbenih izvođača i producenata registriranih kao obrtnici ili
mikro-poduzetnici raste iz godine u godinu.
„Naša
glazbena industrija definitivno je uspješna, ali je nedovoljno prepoznata od
strane institucija kao potentna gospodarska grana. Cilj nam je danas bio čuti
stavove i potrebe splitskih glazbenih profesionalaca: njihovi su komentari i
prijedlozi koje smo čuli važni za izradu nastupa prema donositeljima političkih
i financijskih odluka. Oni su ti kojima ćemo se u budućnosti obratiti s
konkretnim prijedlozima za poboljšanje statusa pojedinačnih glazbenika, i
strategijom razvoja cjelokupne glazbene branše“ ,izjavio je Nenad Marčec,
predsjednik HUP Koordinacije kreativnih i kulturnih industrija.
„Hrvatska
glazbena industrija nužno treba strategiju koja bi jasno definirala izazove i
prioritete koje treba realizirati da bi
ostvarila svoj puni potencijal i postala ravnopravna sa sličnim europskim
glazbenim tržištima. Današnji panel ponovo je pokazao visoki nivo ujedinjenosti
svih dionika industrije pod okriljem HUP-a na kojem su najavljeni i prvi
sljedeći konkretni koraci koji će biti temelj za početak izrade strategije i
razgovora s institucijama“, pojasnio je Dario Draštata, Runda, ZAPRAF.
Posebno je
istaknuto da više od 90 % pravnih subjekata u sektoru čine mikro i mala
poduzeća, što glazbenu industriju čini prirodnim partnerom u mjerama
namijenjenim digitalizaciji i razvoju malih i srednjih poduzetnika poput
najavljenog poziva Ministarstva gospodarstva kroz Specifični cilj RSO1.2 iz
PKK 2021.-2027., vrijedan 74 milijuna eura.
„Glazbena
industrija je dinamična gospodarska grana koja značajno doprinosi dodanoj
vrijednosti, posebno kroz sinergiju s turizmom i ugostiteljstvom. Ima
potencijal rasta, izvoza i zapošljavanja, ali za to joj trebaju ravnopravni
uvjeti i prepoznavanje unutar gospodarskih programa“, poručila je Irena
Weber, glavna direktorica Hrvatske udruge poslodavaca, dodavši kako
će se u narednim tjednima inicijativa predstaviti i ključnim resorima
Ministarstvu kulture i medija te Ministarstvu gospodarstva.
U raspravu
su se iz publike uključili i poznati splitski glazbenici: Tonči Huljić
upozorio je na potrebu poboljšanja međusobnih odnosa unutar glazbeničkih udruga.
Zlatan Stipišić Gibonni živopisno
je objasnio delikatnu poziciju glazbenika između publike i institucija te
pozdravio konkretne korake koji su najavljeni tijekom panel diskusije.
Panel u
Splitu poslužio je kao početna točka za okupljanje sektora i jasan apel
politici: glazbena industrija ne traži iznimke, već jednaka pravila i pristup
financijskim instrumentima koji su dostupni drugim inovativnim sektorima.