Obnovljiva održiva goriva za klimatsku neutralnost u cestovnom prijevozu

06.07.2021.

U okviru revizije vrijednosti emisija CO2 za vozila, dvanaest europskih udruženja uputilo je otvoreno pismo povjerenici za prijevoz Adini Vălean, povjerenici za energiju Kadri Simson, povjereniku za unutarnje tržište Thierryiju Bretonu i Fransu Timmermansu, izvršnom potpredsjedniku.

Fit-for-55 paket postavit će zakonodavstvo radi postizanja klimatskih ciljeva Europske unije, a sve je jača potreba da se obnovljivim održivim gorivima prizna njihov doprinos u ispunjavanju vrijednosti emisija CO2 za vozila. Na taj način podržat će se rast volumena proizvodnje niskih i neutralnih goriva te Uniji omogućiti da ima klimatski neutralan te socio- ekonomski učinkovit prijevoz. U ovom slučaju, zanemarivanje doprinosa goriva postaje sve izraženije te bi moglo rezultirati napuštanjem tehnologije motora s unutarnjim izgaranjem što bi bilo ne samo neopravdano, već i izrazito štetno. Elektrifikacija prometa će bez sumnje odigrati važnu ulogu u dekrabonizaciji prometa, no isključivanje određenih tehnologija narušit će dobrobiti tranzicije kroz više troškove te neće iskoristiti dodatne uštede emisija putem obnovljivih održivih goriva.

Promijenite energiju, ne motore!

Dekarbonizacija prijevoza odnosi se značajno više na dekarbonizaciju energije koja se koristi, nego na pogonske sustave. Motor s unutranjim izgaranjem s obnovljivim održivim gorivima ima ugljični otisak usporediv s električnim vozilom koje koristi zelenu energiju. Pored toga, obnovljiva goriva su kompatibilna postojećim vozilima, logističkoj infrastrukturi i benzinskim postajama. Štoviše, doprinos goriva regulativi za emisije CO2 kod vozila ima ključnu ulogu za pokretanje proizvodnje klimatski neutralnih goriva u industrijskim razmjerima za prijevoz teških tereta (teški cestovni prijevoz, zračni i pomorski prijevoz) i po prihvatljivim cijenama.

Postupno povećavanje održivih goriva je komplementarno benefitima elektrifikacije

Kao ključni predstavnici u lancu vrijednosti za održiv cestovni prijevoz, uključujući investitore, korisnike, dobavljače sirovina, tehnologije i goriva, uvjereni smo u pozitivan doprinos goriva u ostvarivanju klimatske neutralnosti 2050. Značajno povećanje korištenja ovih goriva dodatak je koristima koje može donijeti elektrifikacija te je utemeljeno na dokazanim tehnologijama i evidentnoj dostupnosti održive razine sirovina. Povrh toga, europske kompanije su tehnološki lideri u ovim tehnologijama i rješenjima, jednako kao što su u tehnologijama motora s unutarnjim izgaranjem.

Potreban je holistički pristup dekarbonizaciji: Odmak od fokusa na emisije

Kako bismo iskoristili klimatske i industrijske benefite obnovljivih goriva, a koji uključuju i zapošljavanje, tada u cestovnom prijevozu, ali i zračnom i pomorskom (s obzirom da se pristupačnost postupno povećava), jednostrano povećanje ambicija za vrijednosti emisija CO2 za vozila nije ispravan put. Potreban je odmak od uskog fokusa na emisije prema holističkom pristupu koji će priznati doprinos kombinaciji energije i pogonskih sustava. Smatramo kako su za to potrebne relativno male izmjene regulative: uvođenje dobrovoljnog mehanizma za obnovljiva i održiva goriva u politike za emisije CO2 za vozila kojima se uspješno može uspostaviti otvoreni režim koji bi mogao funkcionirati usporedno s komplementarnim propisima unutar Fit-for-55 paketa. Primjer metodologije za dobrovoljan mehanizam za CO2 razvio je Frontier Economics[1] prošle godine.

Pravo kupaca na izbor i pristup cjenovno pristupačnoj mobilnosti trebaju ostati sačuvani

Ovakav režim osigurao bi da se krećemo najučinkovitijim i troškovno odgovornim putem prema klimatskoj neutralnosti te bi zadržao mogućnost izbora i pristupa mobilnosti za sve Europljane, što je esencijalno za naš način života.

U uvjetima kada je ekonomija Unije izložena brojnim izazovima, napori trebaju biti usmjereni da se uskladi brzina tih promjena. Politike kojima se nastoji prije vremena ugasiti vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem vrlo vjerojatno će za posljedicu imati to da ćemo isključiti značajan dio europskih potrošača.  Milijuni obitelji i poduzeća, naročito u srednjim, istočnim i južnim europskim državama za posao, život i odmor koriste starija, često rabljena vozila. Isključivanje tehnologije uzrokovat će gubitak radnih mjesta u automobilskoj industriji i biti prepreka zapošljavanju u industriji općenito te neće podržati potencijal stvaranja novih radnih mjesta u sektoru obnovljivih goriva. Uključiviji pristup koji vrednuje doprinos tehnologija s niskim razinama ugljika je dakle potreban i iz pozicije kupaca i njihova prava na izbor, te radi cjenovno pristupačne mobilnosti.

Integrirana strategija za obnovljiva održiva goriva

Spremni smo na suradnju s Europskom komisijom kako bismo oblikovali integriranu strategiju za obnovljiva održiva goriva. Prvi važan korak u tome je ispravak vrijednosti emisija CO2 za vozila kojim će se proširiti fokus na uključivanje dekarbonizacije energije umjesto da se top-down određuju tehnologije. Ovakav amandman može otvoriti vrata dodatnom smanjenju emisija, zapošljavanju, investicijama te mnogim vlasnicima vozila pružiti mogućnost da koriste obnovljivu energiju, bila ona tekuća,  plinovita ili električna.


[1] http://www.frontier-economics.com/uk/en/news-and-articles/news/news-article-i7905-how-does-a-crediting-system-for-renewable-fuels-work-and-what-are-the-benefits/

vrh stranice