Nova pravila o upućivanju vozača na snazi od 2. veljače 2022.

02.02.2022.

Europski parlament usvojio je Paket o mobilnosti 8. srpnja 2020. Ovaj paket o mobilnosti sastoji se od dvije Uredbe i jedne Direktive, koje propisuju nova pravila o pristupu profesiji i tržištu, razdoblju vožnje i odmora te tahografima, odnosno provedbi te upućivanju vozača u djelatnosti cestovnog prometa. U nastavku donosimo koja su nova pravila upućivanja vozača te njihova implementacija.

Upućivanje vozača 

Nova Direktiva  nadopunjuje Direktivu 96/71/EZ o upućivanju radnika u okvir pružanja usluga (u daljnjem tekstu: 'Direktiva o upućivanju radnika') i predviđa posebna pravila za određene djelatnosti cestovnog prijevoza, budući da su cestovni prijevoznici trenutno  isključeni iz primjene nove direktive o upućivanju radnika 2018/957/EZ, kojom se mijenja direktiva 96/71/EZ. Za ove prijevoznike, uz primjenjivost Direktive o upućivanju radnika izmijenjene Direktivom 2018/957/EZ, od 2. veljače 2022. primjenjivat će se sljedeća posebna pravila od 2. veljače 2022.

 

Opseg primjene  

Pravila o upućivanju radnika ne primjenjuju se na vozače koji obavljaju poslove bilateralnog prijevoza robe. To znači da prekogranični prijevoz robe između države članice poslovnog nastana i druge države članice ne podliježe ovim pravilima. Direktiva se također ne primjenjuje na vozače koji obavljaju bilateralni prijevoz putnika. Drugim riječima, to uvijek moraju biti poslovi nacionalnog prijevoza koje obavlja zaposlenik poduzeća sa sjedištem u državi članici koja nije ona u kojoj se prijevoz obavlja ili međunarodni prijevoz između država članica, od kojih nijedna nije država u kojoj poduzeće ima poslovni nastan. Važno je znati da je vozač koji obavlja kabotažu smatra upućenim/izaslanim radnikom.  

 

Uvjeti zapošljavanja 

Države članice moraju osigurati da svi uvjeti zapošljavanja koji su na snazi na njihovom teritoriju, uključujući kolektivne ugovore s proširenom primjenom, budu dostupni prijevoznim poduzećima na pristupačan i transparentan način. Nadalje, prijevozni subjekti s poslovnim nastanom u trećoj zemlji (tj. zemlji koja nije država članica Europske unije) ni pod kojim okolnostima ne mogu imati povoljniji tretman od poduzetnika osnovanih u državi članici.

Primjena 

Iznimno od Direktive 2014/67/EU, koja je utvrdila provedbene mjere za provedbu Direktive 96/71/EZ, države članice mogu samo nametnuti sljedeća administrativna pravila i kontrolne mehanizme u vezi upućivanja vozača:
1. Izjava o upućivanju, koja se mora dostaviti, najkasnije na početku upućivanja, nadležnim tijelima države članice u koju će se vozač poslati, koja se sastavlja u skladu sa standardnim višejezičnim obrascem i koji će sadržavati sljedeće podatke:
• Identitet gospodarskog subjekta i broj licence / odobrenja za prijevoz Zajednice;
• Kontakt podaci osobe u državi članici sa sjedištem poslovnog subjekta, koji može, prema potrebi, biti voditelj prijevoza i koji će djelovati kao posrednik s tijelima države članice u koju je vozač upućen;
• Identitet, adresu prebivališta i broj vozačke dozvole upućenog vozača;
• Datum početka ugovora o radu vozača i zakon koji se na njega primjenjuje;
• Planirani datum početka i završetka upućivanja;
• Registarske tablice motornih vozila;
• Vrsta pružene usluge prijevoza: prijevoz robe, prijevoz putnika ili međunarodni prijevoz ili kabotaža.
2. Obveza poslovnog subjekta je da osigura da vozač ima na raspolaganju, na papiru ili u elektroničkom obliku, isto tako je obveza vozača da čuva i stavi na raspolaganje kada se to od njega zatraži tijekom provjere inspekcije na cesti, sljedeće dokumente:
• Kopiju izjave o upućivanju;
• Dokaz da se prijevoz odvija u državi članici domaćinu (državi upućivanja), kao što je elektronički tovarni list (e-CMR) ili jasan dokaz propisan zakonom sa svim obveznim podacima u slučaju kabotaže;
• Podaci tahografa, a posebno nacionalni simboli država članica u kojima je vozač bio angažiran u međunarodnom cestovnom prijevozu ili kabotaži.
3. Obveza cestovnog prijevoznika je da nakon razdoblja upućivanja, bude u mogućnosti predočiti određene dokumente na zahtjev nadležnih tijela države članice upućivanja. To su  preslike dokaza da se prijevoz odvija u državi članici upućivanja i podataka tahografa, kao i dokumentacija koja se odnosi na naknadu/plaću vozača u odnosu na razdoblje upućivanja i ugovor o radu ili ekvivalentan dokument.
Kako bi se osiguralo da se vozač ne smatra upućenim u ranije spomenutim slučajevima bilateralnih prijevoznih operacija između države članice poslovnog nastana i druge države članice, države članice mogu u cilju kontrole nametnuti obvezu za vozača da uz sebe ima papirnatu ili elektroničku verziju dokaza o međunarodnom prijevozu, kao što je elektronički tovarni list (e-CMR) ili jasan dokaz propisan zakonom koji sadrži sve obvezne podatke u slučaju kabotaže, kao i podatke tahografa.

 

Sankcije 

 Na samim državama članicama je da odrede kazne za kršenje svih ovih posebnih pravila. Međutim, te bi se kazne trebale primjenjivati na pošiljatelje i špeditere kao i na izvođače i podizvođače usluga prijevoza i to kada su znali ili su trebali znati, uzimajući u obzir sve relevantne okolnosti, da su transportne usluge koje su naručili u suprotnosti s nacionalnim propisima donesenim u cilju transponiranja Direktive u nacionalno zakonodavstvo.


vrh stranice