Kodeks dobre prakse u suzbijanju dezinformacija

08.10.2021.

Tema dezinformacija i dalje je visoko na ljestvici prioriteta Komisije. Na jučerašnjoj sjednici skupštine potpisnika Kodeksa dobre prakse u suzbijanju dezinformacija u postupak njegove revizije uključilo se osam novih potencijalnih potpisnika. Izrazili su spremnost da preuzmu obveze u okviru pojačane verzije Kodeksa.

Kodeks je prvi takav okvir na svijetu kojim se utvrđuju obveze platformi i sektora u borbi protiv dezinformacija. Revizija Kodeksa temelji se na Smjernicama Komisije objavljenima u svibnju, u kojima je utvrđeno kako bi postojeći Kodeks trebalo pojačati kako bi se pružio odlučan odgovor na dezinformacije. Popis potencijalnih novih potpisnika uključuje internetske videoplatforme kao što je Vimeo, nove vrste društvenih mreža kao što je Clubhouse, pružatelje tehnologija za oglašavanje kao što je DoubleVerify te organizacije koje pružaju posebna stručna znanja i tehnička rješenja za borbu protiv dezinformacija kao što su Avaaz, Globsec, Logically, NewsGuard i WhoTargetsMe.

Potrebni su znatni dodatni napori kako bi se smanjio protok štetnih dezinformacija, što se pokazalo u nedavnim predizbornim kampanjama, a vidljivo je i iz izvješćâ potpisnikâ o programu praćenja dezinformacija o bolesti COVID-19. Aktualni Kodeks bio je dobar prvi korak u tom smjeru, no Komisijina ocjena Kodeksa provedena 2020. pokazala je njegove znatne nedostatke. Među njima su nepotpunost i razlike u primjeni Kodeksa među platformama i državama članicama, nedostaci u pogledu opsega obveza u okviru Kodeksa, nepostojanje odgovarajućeg mehanizma praćenja (npr. nepostojanje ključnih pokazatelja uspješnosti), nepostojanje obveza u pogledu pristupa podacima kojima raspolažu platforme u svrhu istraživanja o dezinformacijama te ograničeno sudjelovanje dionika, osobito u sektoru oglašavanja. Komisija očekuje od potpisnika da pri reviziji Kodeksa strogo slijede Smjernice kako bi se osiguralo da novi kodeks ispuni očekivanja i postane snažan EU-ov instrument.

Potpredsjednica za vrijednosti i transparentnost Věra Jourová izjavila je: Drago mi je što vidim da su novi akteri iz relevantnih sektora odgovorili na naš poziv i uključili se u rad na novoj verziji Kodeksa dobre prakse. Pozivam i druge, uključujući platforme, pružatelje usluge slanja poruka i dionike u sustavu internetskog oglašavanja, da se što prije priključe kako bi sudjelovali u oblikovanju tog procesa. Pojačani kodeks ne smije iznevjeriti očekivanja koja smo naveli u Smjernicama objavljenima u svibnju. Akteri na internetu imaju posebnu odgovornost u pogledu širenja i monetizacije dezinformacija. Moraju postati transparentniji, odgovorniji i sigurniji.

Komisija poziva sve druge zainteresirane strane koje mogu pridonijeti pojačanom kodeksu i spremne su preuzeti obveze povezane s njihovim uslugama da iskažu interes za potpisivanje pojačanog kodeksa i što brže uključivanje u postupak izrade njegova nacrta. Ovaj je poziv poglavito upućen etabliranim i novim platformama koje djeluju u EU-u, relevantnim dionicima u sustavu internetskog oglašavanja (npr. oglasne burze, pružatelji tehnologija za oglašavanje, robne marke koje koriste oglašavanje, komunikacijske agencije), drugim pružateljima usluga koje se mogu upotrijebiti za monetizaciju dezinformacija (npr. usluge e-plaćanja, platforme za e-trgovinu, platforme za skupno financiranje / sustave donacija), pružateljima usluga slanja privatnih poruka, no mogu mu se pridružiti i drugi dionici koji resursima ili stručnim znanjem mogu pridonijeti djelotvornosti Kodeksa. Pojačani kodeks trebao bi uključivati nove obveze prilagođene veličini i prirodi usluga koje pruža potpisnik, pri čemu se od potpisnika očekuje da preuzme relevantne obveze povezane sa svim uslugama koje pruža.

Izvješća o programu praćenja dezinformacija u vezi s bolešću COVID-19 u kontekstu ljetnih akcija platformi

Kao dio redovitog praćenja dezinformacija u vezi s bolešću COVID-19, Komisija je danas objavila i izvješća platformi Google, Facebook, Twitter, TikTok i Microsoft, koja uključuju mjere koje su te platforme poduzele u srpnju i kolovozu kako bi smanjile dezinformacije o bolesti COVID-19 i cjepivima. Kako je navedeno u Zajedničkoj komunikaciji iz 2020., Europska skupina regulatora za audiovizualne medijske usluge (ERGA) svojim stručnim znanjem pomaže Komisiji u provedbi programa praćenja bolesti COVID-19. Očekuje se da će ERGA svoje izvješće o programu praćenja dostaviti u nadolazećim tjednima.

Kontekst

Kodeks dobre prakse uspostavljen je u listopadu 2018. Kako je najavljeno u akcijskom planu za europsku demokraciju, Komisija je u svibnju 2021. objavila Smjernice za jačanje Kodeksa dobre prakse u suzbijanju dezinformacija, kojima se uklanjaju nedostaci utvrđeni u Komisijinoj ocjeni Kodeksa za 2020. i izvlače pouke iz programa praćenja dezinformacija u kontekstu pandemije bolesti COVID-19. Komisijinim prijedlogom Akta o digitalnim uslugama uspostavljen je koregulatorni okvir za kodekse ponašanja, kao što je Kodeks dobre prakse.

U Smjernicama se poziva na poboljšavanje svih poglavlja Kodeksa: monetizacija dezinformacija mora se smanjiti, mjere protiv manipulativnih tehnika moraju se pojačati, a korisnici bi trebali imati pristup alatima koji im omogućuju bolje razumijevanje i prijavljivanje dezinformacija te sigurno snalaženje u digitalnom okruženju. Kodeksom bi se također trebalo povećati opseg provjere činjenica u svim državama članicama i na svim jezicima i drastično poboljšati pristup podacima kojima raspolažu platforme u svrhu istraživanja. Potpisnici bi također trebali osnovati javno dostupan Centar za transparentnost, a stalna radna skupina bit će zadužena za prilagodbu Kodeksa s obzirom na tehnološke, društvene, tržišne i zakonodavne promjene. Pojačani kodeks treba dopuniti učinkovitim okvirom za praćenje na temelju jasnih ključnih pokazatelja uspješnosti za mjerenje učinkovitosti mjera koje se provode u skladu s kodeksom iz 2021. Od potpisnika se očekuje da reviziju Kodeksa dovrše do kraja 2021.

Tijekom krize uzrokovane bolešću COVID-19 potpisnici su učinkovito sudjelovali u posebnom programu praćenja. Pokazao se korisnom mjerom transparentnosti kako bi se osigurala javna odgovornost platformi te je poslužio kao test otpornosti Kodeksa. Istovremeno, zahvaljujući tom programu praćenja u kontekstu bolesti COVID-19, na vidjelo je izašao niz nedostataka koje je potrebno riješiti pojačanim Kodeksom.

Više informacija

Kodeks dobre prakse u suzbijanju dezinformacija

Smjernice Europske komisije za jačanje Kodeksa dobre prakse u suzbijanju dezinformacija

vrh stranice