Kako pronaći kompetentne zaposlenike na tržištu rada?

19.11.2018.

U prostorima Hrvatske udruge poslodavaca 5. studenog 2018. održano je predavanje za članove HUP-a pod nazivom „Kako pronaći kompetentne zaposlenike na tržištu rada?“. Predavanje je držao magistar psihologije Sandro Kraljević, stručnjak za razvoj i upravljanje ljudskim potencijalima, vlasnik i direktor tvrtke Mind Lab d.o.o. Gost predavač bila je Zvezdana Lalić, head hunterica iz Manpower grupe. Na trosatnom predavanju bilo je riječi o tome zbog čega se javlja smanjen interes kandidata za radom u kompanijama svih vrsta djelatnosti u Republici Hrvatskoj, kojim metodama tvrtke mogu doći do talenata na tržištu, te zbog čega je važno da dugoročno rade na razvoju vlastitog branda.
Najnovija istraživanja iz područja recruitmenta pokazala su da proces selekcije za radno mjesto u nekoj kompaniji započinje puno prije samog trenutka u kojem se kandidat prijavio na njega, ili je poslao svoj životopis i motivacijsko pismo. Današnji kandidati puno vremena provode istražujući samu tvrtku prije nego se odluče prijaviti za neku poziciju u njoj. Zanima ih čime se bavi ta tvrtka, kako se u njoj radi, što o njoj kažu njeni zaposlenici, te kakvu reputaciju ona generalno ima na tržištu.

S druge strane, neupitna je činjenica da se kompanije svakodnevno susreću s manjkom kompetentnog kadra na tržištu. Na njihove oglase za posao prijavljuje se puno manji broj kandidata nego prije, povećan je broj prijava nedovoljno kompetentnih kandidata, kao i onih koji suštinski nemaju velikog interesa za radom u toj tvrtki. Jedan od zaključaka predavanja bio je da same tvrtke trebaju odrediti profil osobe koja je idealni zaposlenik za neko radno mjesto u njoj (tzv. "candidate persona"). Upravo takvom analizom organizacije dobivaju puno veću jasnoću oko toga koga žele i trebaju zaposliti, te na temelju tih informacija mogu puno kvalitetnije osmisliti i isplanirati svoj regrutacijski plan.

Brand poslodavaca (engl. "employer branding") pojam je koji iz godine u godinu sve više dobiva na važnosti u području upravljanja ljudskim potencijalima. Tvrtke koje ne ulažu vrijeme i resurse u izgradnju i održavanje svog branda uskoro bi se mogle naći u velikim problemima, od čega je glavni definitivno dugoročno smanjen interes potencijalnih kandidata za radom u njima. S druge strane, tvrtke koje aktivno rade na razvoju vlastitog branda (prvenstveno kroz unutarnju angažiranost svojih djelatnika, a onda i kroz specifične komunikacijsko-marketinške aktivnosti kojima to promoviraju tržištu) zapravo dugoročno rješavaju problem zapošljavanja, jer radom na svom brandu utječu na to da se kandidati (odnosno, talenti na tržištu) njima prvi javljaju.

Jedna od najvažnijih komponenti koja određuje uspjeh selekcijskog postupka neke tvrtke jest i psihologijska procjena potencijala kandidata. Naime, jako je važno napraviti detaljnu i sveobuhvatnu procjenu kandidata koji se nalaze u selekcijskom postupku, kako bi se na najbolji način procijenilo odgovara li pojedini kandidat klimi i kulturi tvrtke za čije se radno mjesto prijavio. Primijenjena poslovna psihologija nudi pregršt alata i tehnika kojima se mogu ispitati kognitivni kapaciteti kandidata, njihova ličnost, radne navike, stavovi, motivacija, doprinos koji daju radnom timu, njihove vještine upravljanja stresom, način rješavanja problema i donošenja odluka, te veliki broj drugih psiholoških komponenti.

Jedna od najvažnijih komponenti jest i tzv. "cultural fit", kojim se procjenjuje ima li pojedini kandidat iste vrijednosti kao i tvrtka za čije je radno mjesto aplicirao, odgovara li mu ona po njenom načinu rada komunikaciji, te predstavlja li ona mjesto u kojem će on moći razviti svoje radne potencijale u potpunosti. Nažalost, ukoliko navedeni uvjet nije ispunjen, povećava se vjerojatnost da kandidat, ma koliko dobro odgovarao zahtjevima radnog mjesta, nakon nekog vremena ipak napusti kompaniju nakon što se zaposli u njoj.

Zaključno, nedostatak radne snage problem je s kojim se suočavaju sve tvrtke na današnjem tržištu. Aktivan rad na razvoju vlastitog branda, te ulaganje u kvalitetan selekcijski postupak i psihologijsku procjenu glavne su metode kojima se taj problem može riješiti.
vrh stranice