11.09.2025.
Predstavnici Hrvatske udruge poslodavaca te istaknuti makroekonomisti
upozorili su na rizike koje prekomjerna državna regulacija može imati za
poslovanje, ali i istaknuli da država mora preuzeti odgovornost za zaštitu
najugroženijih socijalnih skupina.
Iz HUP-a su pritom naglasili da bi ciljane mjere sa snažnom subvencijom
za građane koji su ekonomski ugroženi, a kojima bi se primjerice u cijelosti
pokrili troškovi stanovanja, vode i/ili električne energije, imale puno
povoljniji efekt od linearnih mjera za sve građane pa i one s visokim
ekonomskim standardom.
Glavna direktorica HUP-a, Irena Weber je istaknula da svaka pretjerana regulacija, svaka nova prepreka i svako
nepotrebno interveniranje guši poduzetnički duh, smanjuje konkurentnost i tjera
investicije iz Hrvatske.
„Svi su svjesni da država može i mora uskočiti u vrijeme krize, pomoći
da svi zajedno prebrodimo krizu, u krajnjoj liniji to jest i uloga države.
Međutim previše intervencija često guši inicijativu i inovacije. Intervencije
su nužne u krizama, ali one ne smiju postati trajno stanje. Jer kada država
preuzme ulogu poduzetnika, tržište gubi svoju snagu, a društvo svoju priliku za
rast“ istaknula je Weber.
U prezentaciji glavnog ekonomista Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvoja
Stojića, „Regulacija: koliko košta, kome pomaže i kada
staje” istaknuto je da regulacija ima visoku cijenu, kako za poduzetnike, tako
i za građane.
"Mario Draghi nedavno je upozorio da unutarnje regulatorne barijere u EU djeluju kao carine od 45 % na robu i 110 % na usluge – višestruko više od američkih carina. Dakle, najveći problemi za rast i konkurentnost dolaze iznutra, ne izvana. Fragmentacija tržišta košta 0,4 % BDP-a godišnje, a potpuna integracija mogla bi donijeti do 8,6 % BDP-a i milijune novih radnih mjesta. No, politički nedostatak hrabrosti funkcionira kao ‘tihi recesijski porez’.
Hrvatska ide i korak dalje – uz europske propise, dodatno administrativno kontroliramo cijene hrane, energenata, lijekova, financija i troška rada. I to u uvjetima kad BDP raste primarno zahvaljujući javnoj potrošnji i EU fondovima – bez njih rast bi bio tek 1–1,5 %. Unatoč rekordnom realnom rastu plaća, država nastavlja s kontrolama cijena i dizanjem mase plaća, umjesto da se fokusira na ciljanje socijalne pomoći za ranjive, na temelju imovinskog cenzusa. Očekivani pad cijena energenata dodatno umanjuje potrebu za daljnjom regulacijom. Intervencije države trebaju biti ciljane, vremenski ograničene i jasno
definirane. Samo tako možemo izbjeći situaciju u kojoj se tržište guši
birokratskim opterećenjima, a istovremeno ne rješavamo stvarne probleme
građana“, zaključio je Stojić.
U panel diskusiji su sudjelovali Martin Evačić, predsjednik HUP-Udruge
trgovine i prokurist MarketData d.o.o., Vlado Čondić Galiničić, član HUP-Udruge
prehrambene industrije i poljoprivrede i član Nadzornog odbora Podravka Agri
d.o.o., Ante Mandić, član Izvršnog odbora HUP-Udruge energetike i predsjednik
Uprave Petrol d.o.o., Tamara Perko, direktorica Hrvatske udruge banaka, prof. dr. sc. Marijana Ivanov s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu te dr. sc. Damir Novotny, ekonomski analitičar.
Vlado Čondić Galiničić zaključio je da su
mjere Vlade razumljive, ali da nikako ne idu u korist poticanju rasta proizvodnje.
“Sve mjere moraju biti usmjerene na poticanje proizvođača i investitora,
baš kao i u svakoj drugoj industriji. Mi imamo resurse, znanje i poziciju, a
trenutno smo previše ovisni o uvozu. Moramo krenuti od početka jer postoji
nekoliko razina problema koje je nužno riješiti - administrativni i zakonski
okvir, koji se u zadnje vrijeme mijenjao čak 19 puta, od čega pet puta suštinski.
A poljoprivreda traži stabilnost. Nužno je donijeti zakon koji će štititi dobre
proizvođače bez obzira na njihovu veličinu, a eliminirati one koji ne proizvode
i žive isključivo od poticaja. Takav zakon bio bi jasna poruka države: oni koji
rade kvalitetno dobit će podršku, a oni koji ne rade - neće. Moramo ulagati u
prerađivačke kapacitete i ojačati ih, jer postalo je porazno da uvozimo čak i
sirovine umjesto da ih sami proizvodimo. Naš cilj je konkurentnost. Novaca ima,
samo ga treba usmjeriti na pravi način”, rekao je Čondić.
Ante Mandić je pak poručio kako je vidljivo
da državni intervencionizam posustaje, i da se izlazi iz tog koncepta.
“Bilo je vrijeme kada su te intervencije i bile potrebne, u vrijeme
zdravstvene i energetske krize. No, danas imamo možda i najbolji primjer s
naftom i naftnim derivatima, kad se ukidanjem regulacija nije dogodilo ništa
revolucionarno ni zabrinjavajuće, cijene su ostale potpuno normalne i
prihvatljive. Vjerujem da će se slično događati i s ostalim energentima.
Također, kad govorimo o energiji, bitno je da se, kroz novac koji će država
trošiti, ciljano pomaže onima kojima je stvarno ta pomoć potrebna, a s druge
strane stimulira poslovne koncepte koji na srednjoročnom horizontu zapravo nude
dobra rješenja i po pitanju priuštivosti energenata, dakle povoljnije cijene -
primjerice poticati proizvodnju na mjestu lokacije, utjecati odnosno
investirati i u mrežu, i svakako doći do toga da tržište bude slobodno”, kazao
je Mandić.
Tamara Perko podsjetila je da je bankarski
sektor stabilan i potpuno konvergiran prema EU, s kamatnim stopama i naknadama među najnižima.
„Što se bankarskog sektora tiče, on je stabilan, potpuno je konvergirao
prema EU, s kamatnim stopama i naknadama među najnižima u EU. Ako gledamo
regulativu, imamo analizu gdje vidimo da imamo 64 ograničenja, da smo u
europskom vrhu po ograničenjima koje nam država nameće, što postavlja pitanje
zašto je to tako, a bankarski sektor je stabilan, konvergirao je, imamo
najbolje uvjete, a i dalje imamo ograničenja. Čemu rješavamo probleme koji
uopće ne postoje“, zaključila je Perko.
Damir Novotny je naglasio da
banke održavaju visoku kvalitetu usluga zahvaljujući prihodima, uključujući i
nekamatne prihode financijskog sektora.
“Najgore što bi se moglo dogoditi jest da ukidanje jednog dijela prihoda
kao posljedicu dovede do pokušaja da se gubitak prihoda barem djelomično
nadoknadi drugim prihodima poput viših kamatnih stopa, što bi u konačnici
značilo veće troškove za same potrošače. U suprotnom, ako se usluga ne može
naplatiti onda će možda biti tek djelomična, pa neće moći nastaviti ulagati
istim tempom u kvalitetu financijske usluge i sigurnosti“, upozorio je Novotny.
Smatra da, ako Vlada želi pomoći pojedinim skupinama, to treba činiti kroz
ciljane subvencije, a ne ukidanjem naknada.
Prof. dr. sc. Marijana Ivanov poručila je
da „prekomjerno uplitanje države u tržište sigurno neće povećati produktivnost
ni konkurentnost“.
„Umjesto populističkih poteza, potrebno je ulagati u inovacije,
infrastrukturu i smanjenje energetskih troškova za proizvođače. Političari kao
da su zaboravili da je energetska kriza završila još 2023. godine“, istaknula
je Ivanov koja je napomenula i da se pri donošenju mjera treba gledati s
makroekonomske strane objedinjujući sve utjecaje pojedinačne mjere na ukupnu
ekonomiju.
Martin Evačić istaknuo je da je
najviše intervencija bilo u trgovačkom sektoru, što je pogodilo domaće proizvođače i povećalo uvoz hrane.
“Upozoravali smo na to i nažalost, pokazalo se točnim, što svake godine
vidimo u bilancama. Svaka mjera mora imati jasno trajanje i kalkulaciju
koristi, a kod nas se često uvode bez rokova i dublje analize“, zaključio je.
Zajednički zaključak HUP-ove Ekonomske kave jest da mjere i subvencije
moraju biti ciljane i direktno usmjerene na socijalno ugrožene građane te da je
potrebna jača suradnja poduzetnika i Vlade. Samo jake i konkurentne tvrtke mogu
investirati, jačati primanja svojih zaposlenika i više zapošljavati, a to je
jedini put do blagostanja društva u cjelini. Mjere moraju ciljati na jačanje, a
ne slabljenje gospodarstva i to naročito sektore budućnosti kako bi imali
Hrvatsku kakvu poslodavci vide: Hrvatska zadovoljnog i dobro plaćenog radnika,
umirovljenika, jake ekonomije i stabilnih javnih financija.