Od 2022.g. novi sustav naplate cestarine

15.07.2019.

Sukladno reformi cestovnog sektora, očekuje se da će Hrvatska od 2022. zamijeniti trenutni sustav naplate cestarine. Tradicionalnu Stop & Go naplatu trebao bi zamijeniti kombinirani sustav naplate baziran na beskontaktnim tehnologijama, odnosno DSRC-u (unaprijeđenoj verziji ENC-a) i automatskom očitanju registarskih oznaka (ALPR). Velikim infrastrukturnim zaokretom dokinuli bi se izazovi zatvorenog sustava, koji u osnovi nije mijenjan već duže vremena.


 

Od 2022. u potpunosti bi se trebala ukinuti fizička naplata cestarina, a Projekt restruktuiranja cestovnog sektora vrijedan gotovo 570 milijuna kuna, trebao bi rezultirati višestrukim koristima kako za same korisnike, tako i za državu. Projekcije pokazuju kako bi modernizacija sustava utjecala na povećanje prometne fluidnosti, kao i na smanjenje emisije štetnih plinova. Izrađivači studije posebno su vodili računa o tome da smo turistička zemlja te da 85 posto turista dolazi cestama. Usporedbe radi, novi model slobodnog prolaza u prosjeku propušta 3.000 vozila po satu, ENC 600, dok  protok zbog ručne naplate iznosi samo 200 vozila po satu. Tarifni modeli stimulirat će korištenje autocesta u razdobljima nižeg prometa, a korisnici će, kao i do sada, moći ostvarivati popuste putem ENC-a. Korištenje ENC-a biti će obavezno za teška vozila, dok će korisnici lakih vozila moći birati između njega i automatskog očitanja registarskih oznaka.

Biti će postavljeno niz prodajnih mjesta, posebice u blizini državnih granica, gdje će se korisnici moći registrirati, odnosno gdje će se prodavati DSRC i ENC uređaji. Postojati će i namjenske staze u blizini granice koje će se koristiti za registraciju u sustav očitovanja registarskih pločica i odgovarajuće bankovne kartice.

Što se tiče financijskog aspekta, pozitivno bi se utjecalo na smanjenje operativnih troškova naplate, pri čemu bi procijenjena ušteda iznosila dodatnih 13 milijuna kuna na mjesečnoj razini, odnosno ukupnih 516 milijuna godišnje. Potrebno je naglasiti kako bi planirane uštede imale efekta i na daljnje smanjenje cestarskog duga.

 

Radovi na implementaciji započinju 2020. godine s time da, uzevši u obzir tranzitni period, sustav bi ušao u primjenu već krajem 2021. dok bi u srpnju 2022. zaživio u punoj (free flow) fazi. Odabrano rješenje trebalo je uzeti u obzir specifičnosti hrvatske autocestovne infrastrukture poput: frekvencije prometa (visoka sezonalnost), korisničkih navika i cijena prelaska na novu tehnologiju te interoperabilnost s domaćim koncesionarima. Takav sustav automatizirane naplate harmoniziran je s generalnom europskom prometnom politikom čiji je cilj razviti funkcionalan i interoperabilan sustav unutar država članica EETS (European Electronic Tolling System).

vrh stranice
vrh stranice