08.05.2025.
Svako pauziranje nastave i prosvjedi koje provode Sindikati štete
učenicima koji tu nastavu ne mogu nadoknaditi kao i najboljim nastavnicima koji
su na ovaj način tretirani kao i oni manje efikasni. Prosvjedi štete cijelom
društvu koje zaostaje u provođenju reformi u obrazovanju.
Novinarima su
se obratili: izv. prof. dr. sc. Mislav Balković, predsjednik HUP-Udruge
obrazovanja i član Izvršnog odbora HUP-a, Sergio Galošić, predsjednik
HUP-Udruge metalne industrije i član Izvršnog odbora HUP-a, Irena Weber,
glavna direktorica HUP-a i Siniša Kosić, predsjednik Sindikata metalaca
Hrvatske (SMH-IS).
Odgodom
reforme strukovnog obrazovanja poigravamo se sa sudbinama mladih ljudi
Partikularni
interesi koji su povod za traženje odgode reforme strukovnog obrazovanja
zapravo su želja za zadržavanjem programa starih 30 godina, sve kako „neki
nastavnik ne bi izgubio poneki sat nastave“. To je opasno poigravanje sa
sudbinama mladih, poručeno je na konferenciji za medije u Hrvatskoj udruzi
poslodavaca.
Naime,
sindikati traže odgodu reforme strukovnog obrazovanja, a riječ je o kurikulima
koji su rađeni na temelju konkretnih zahtjeva poslodavaca i u suradnji s
nastavnicima. Na tim dokumentima radile su 223 radne skupine s ukupno 2328
članova iz redova nastavnika, ravnatelja, poslodavaca i sveučilišnih
nastavnika. U izradu je bilo uključeno više od 500 poslodavaca, a napravljeno
je i 2525 obrazovnih materijala koji prate nove module u kurikulumu.
„Dugi niz
godina poslodavci upozoravaju da učenici strukovnih škola izlaze s nedovoljno
strukovnih znanja i vještina, što ne čudi s obzirom da je najveći broj
sadašnjih kurikuluma donesen prije gotovo tri desetljeća. Postojeći strukovni
kurikulumi diskriminiraju učenike strukovnih škola koji se upisuju u visoko
obrazovanje budući da je broj sati predmeta koji su obvezni na državnoj maturi
znatno manji nego u gimnazijama, a ispiti državne mature su za sve učenike
isti. Kao rezultat takvih kurikuluma lani je čak 48,5% strukovnjaka palo
državnu maturu. Novi kurikulumi rješavaju taj problem jer, osim relevantnih i
aktualnih strukovnih tema, izjednačuju sate predmeta koji se polažu kao obvezni
na državnoj maturi u strukovnim školama s onim u gimnazijama. Vrijedi naglasiti
da je gotovo polovica svih studenata u Hrvatskoj završila neku strukovnu
srednju školu.“, poručio je Mislav Balković.
U školama koje
već eksperimentalno provode modularnu nastavu, a to je trenutno 40 škola, nema
tehnoloških viškova što se trenutno ističe kao najveći strah zaposlenika
strukovnih škola i poticaj sindikatima da zaustave reformu.
„Najveća
prednost modularnog pristupa koji se uvodi je u tome da su iste ili slične teme
koje su se obrađivale u okviru različitih predmeta i u različitim razdobljima
sada spojene u jedinstvene module. Veliki naglasak se pritom stavlja na učenje
temeljeno na radu, gdje učenici primjenjuju stečena znanja u realnim ili
simuliranim radnim situacijama. To je puno bolje za učenika, ali i za
nastavnika, a u konačnici i za poslodavce jer učenici nakon završetka
obrazovanja imaju ona znanja i vještine koja njima trebaju pa time poslodavci mogu
smanjiti resurse koje ulažu kako bi maturante učinili zapošljivima u radu s
aktualnim tehnologijama.“, izjavio je Sergio Galošić.
Izjednačavanje
i podizanje plaća jednako svima najgora je poruka izvrsnim učiteljima
Plaće u javnom
sektoru obrazovanja rasle su u prošlih pet godina 60% više nego u realnom
sektoru i još će ove godine rasti iako Hrvatska bilježi pad produktivnosti i
visoki porezni teret na rad u odnosu na usporedive zemlje. Podsjećamo da su
plaće u sektoru javnog obrazovanja rasle više nego primjerice za usporediva
radna mjesta u zdravstvu. Primjerice, naši liječnici, medicinsko osoblje i
tehničari imaju izvrsne rezultate pa nisu dobili takvo povećanje plaće kakvo su
dobili nastavnici. Izjednačavanje i podizanje plaća jednako svima, kao što
traže sindikati, najgora je moguća poruka za izvrsne učitelje, poručili su
čelnici HUP-a.
Svako
izbjegavanje mjerenja kvalitete rada je zapravo bijeg od odgovornosti. Posebno
je to neobično uzmemo li u obzir napade sindikata na Vladu radi promjene
pojedinih koeficijenata u javnom sektoru jer je iz toga vidljivo da se mjerenje
i usporedba koriste samo onda kad je to poluga za ostvarenje vlastitih
financijskih interesa.
Nije jasno
zašto se Sindikati protive uvođenju sustava nagrađivanja najboljih po
rezultatima jer nema kvalitete ni u jednom procesu bez mjerenja. Realni sektor
je kontinuirano podložan ocjenjivanju, nas ocjenjuju naši nadređeni, naši
kupci, naši dobavljači, naši članovi, pa nema razloga da se i rezultati rada u
javnom sektoru obrazovanja ne ocjenjuju. Znamo li za dramatičan pad uspjeha
naših učenika na međunarodnim ispitima znanja, postavlja se pitanje tko će
odgovarati za pad kvalitete ishoda obrazovanja hrvatskih učenika?
Pametnijom
aktivacijom mlade radne snage i ciljanom imigracijom smanjujemo potrebu za
stranim radnicima
Živimo u
vrijeme demografskog sloma koji je u zadnjem desetljeću odnio 18,36% svih
učenika srednjih škola i 7,79% svih učenika osnovnih škola te je u samo sedam
godina umanjio broj studenata za 7%. „Hrvatski poslodavci u takvim
okolnostima traže hitne izmjene nastavnih programa i povećanje učinkovitosti
obrazovnog sustava kako bismo umjesto uvoza strane radne snage razvijali
vlastite mlade ljude i dali im perspektivu u Hrvatskoj“, poručila je Irena
Weber.
„Moramo
imati izrazito učinkovito obrazovanje kako bismo s manjim brojem mladih
osigurali stvaranje veće dodane vrijednosti koja nam je nužna za održavanje
našeg socio-ekonomskog modela.“, zaključio je press konferenciju HUP-a Mislav
Balković.
PREZENTACIJU PREUZMITE OVDJE.