Reforma pravila za vozače kamiona: Privremeni dogovor o paketu za mobilnost

30.12.2019.

Predsjedništvo Vijeća i Europski parlament 11. prosinca 2019. postigli su privremeni dogovor o Paketu o mobilnosti.

Odbor stalnih predstavnika Vijeća (Coreper) odobrio je danas niz prijedloga, poznatih kao paket za mobilnost, o radnim uvjetima vozačâ, posebnim pravilima o upućivanju za vozače u međunarodnom prijevozu, pristupu tržištu prijevoza tereta i poboljšanoj provedbi, što predstavlja važan korak prema osiguravanju ključne reforme sektora cestovnog prometa u EU-u. Nova su pravila osmišljena kako bi se osigurala ravnoteža između poboljšanih radnih uvjeta za vozače i slobode prijevoznika da pružaju prekogranične usluge, a njima će se doprinijeti i sigurnosti na cestama. Osim toga, njima će se pružiti prijeko potrebna jasnoća sektoru te prekinuti neujednačena primjena tih pravila među državama članicama.

Pravila koja smo danas usvojili jasna su, poštena i provediva. Njima će se poboljšati radni i socijalni uvjeti za vozače u zanimanju koje treba postati privlačnije. Istodobno stvaramo usklađenije i stabilnije poslovne uvjete za prijevoznička poduzeća, od kojih su mnoga mala i srednja poduzeća. Jednostavnijim postupcima i ujednačenijom provedbom olakšat će se djelovanje vozačima, poduzećima i nacionalnim tijelima.

Timo Harakka, finski ministar prometa i komunikacija, predsjednik Vijeća

Radno vrijeme i obvezni odmori

Pravila o maksimalnom radnom vremenu i minimalnom vremenu odmora za vozače ostat će nepromijenjena. Međutim, u organizaciju rasporeda rada vozača u međunarodnom prijevozu tereta uvest će se određeni stupanj fleksibilnosti kako bi im se omogućilo da provode više vremena kod kuće. Vozači će imati i pravo vraćati se kući svaka tri ili četiri tjedna, ovisno o svojem rasporedu rada.

Novim pravilima potvrđuje se da se redovno tjedno razdoblje odmora (najmanje 45 sati) mora provesti izvan vozila. Ako se odmor ne provodi kod kuće, poslodavac mora platiti smještaj.

Sigurna parkirališta i infrastruktura

Iako se redovno tjedno razdoblje odmora ne može provoditi na parkiralištima, EU će promicati izgradnju i upotrebu sigurnih i zaštićenih parkirališta. Komisija će putem sekundarnog zakonodavstva razviti standarde i postupak certificiranja takvih parkirališta. Uspostavit će i internetske stranice s ciljem njihova lakšeg pronalaženja.

Kabotaža

U pogledu pravila o prijevozu koja se provode na nacionalnom tržištu izvan zemlje prijevoznika („kabotaža”), postojeći sustav koji omogućuje najviše tri posla prijevoza u sedam dana ostaje nepromijenjen. Kako bi se spriječila sustavna kabotaža, uvest će se razdoblje „mirovanja” od četiri dana prije nego što se u istoj zemlji s istim vozilom mogu obavljati daljnje kabotaže. Država članica može primijeniti ista pravila na cestovne dionice kombiniranog prijevoza na svojem državnom području.

Pravila o upućivanju radnika

Pravilima o upućivanju vozača pojašnjava se kako će profesionalni vozači u prijevozu robe ili putnika ostvariti korist od načela jednake plaće za jednaki rad na istom mjestu. Opće pravilo bit će da ako je djelatnost organizirana tako da nema promjena u povezanosti između rada vozača i zemlje poslovnog nastana, vozača će se isključiti iz pravilâ o upućivanju. To znači da je bilateralni prijevoz izričito isključen. Na putu prema zemlji odredišta i na putu natrag dopušta se najviše jedna dodatna aktivnost utovara i/ili istovara robe u oba smjera, a da se ne primjenjuje režim upućivanja, ili ne smije biti nijedne aktivnosti na putu prema zemlji odredišta, a dopuštaju se najviše dvije aktivnosti na putu natrag. Tranzit je također isključen. Za sve druge vrste poslova prijevoza, među ostalim i kabotažu, primjenjivat će se puni režim upućivanja od prvog dana posla. Slična pravila primjenjivat će se na prijevoz putnika, uz još jedno zaustavljanje tijekom bilateralnog prijevoza. Pravilima o upućivanju uspostavlja se i jedinstveni standard kontrole utemeljen na komunikacijskom alatu koji je razvila Komisija i kojem prijevoznik može izravno slati izjave o upućivanju.

Kako bi se osigurali jednaki uvjeti među prijevoznicima koji se koriste različitim vozilima, pravila o pristupu europskom tržištu cestovnog prijevoza tereta, kao i pravila o vremenu vožnje i razdobljima odmora, proširit će se kako bi obuhvatila kombije koji se upotrebljavaju u međunarodnom prijevozu (laka gospodarska vozila iznad 2,5 tona), s prijelaznim razdobljem od 21 mjeseca za nadzor tržišta te do sredine 2026. za pravila o tahografima i vremenu odmora.

Kako bi se suzbila pojava „fiktivnih poduzeća”, reformom se jača veza između mjesta poslovnog nastana prijevoznika i njegovih aktivnosti. Kako bi se osiguralo da je veza stvarna, kamioni u međunarodnom prijevozu morat će se vratiti u operativni centar poduzeća najmanje jednom u osam tjedana. To osmotjedno razdoblje osmišljeno je kako bi se vozačima na kraju drugog četverotjednog radnog ciklusa omogućio povratak kući, zajedno s vozilom.

Jedan je od ključnih elemenata za poboljšanje provedbe postojanje pouzdanog načina bilježenja kada i gdje je kamion prešao granicu te lokalizacije aktivnosti utovara i istovara. S pomoću druge verzije pametnog tahografa sve to obavljat će se automatski. Uvest će se u tri različite faze za vozila koja obavljaju međunarodni prijevoz. Novi kamioni morat će u 2023. biti opremljeni tim uređajem, vozila koja imaju analogni ili digitalni tahograf morat će biti naknadno opremljena do kraja 2024., a vozila opremljena „verzijom 1” pametnog tahografa 2025.

Kako bi se poboljšalo prekogranično praćenje usklađenosti, tekstom se osuvremenjuju i pravila za razmjenu informacija i administrativnu suradnju među državama članicama.


vrh stranice