Online rangiranje i recenzije, EP: Nova pravila transparentnosti za Internetska tržna mjesta i usluge usporedbe

18.04.2019.

Donosi se nova EU legislativa vezano za Internetska tržna mjesta i usluge usporedbe (npr. Amazon, eBay, AirBnb, Skyscanner).

Zastupnici Europskog parlamenta odobrili su 17. travnja 2019.  ažurirane propise EU-a o zaštiti potrošača kako bi se poboljšala transparentnost na internetskim tržištima i kako bi se riješila dvojna kvaliteta proizvoda.

Nova legislativa, dogovorena je s ministrima EU-a, ažurira prava potrošača za internetsku dob, osiguravajući potrošačima više informacija o tome kako funkcionira online rangiranje i kada proizlazi iz plaćenih plasmana. Preinačena pravila također imaju za cilj učiniti potrošačima transparentniju uporabu internetskih pregleda i prilagođenih cijena.

Internetska tržna mjesta i usluge usporedbe (npr. Amazon, eBay, AirBnb, Skyscanner) morat će otkriti glavne parametre koji određuju kako se rangiraju ponude koje proizlaze iz upita za pretraživanje. Potrošači također moraju biti obaviješteni od koga kupuju robu ili usluge (trgovac, internetsko tržište ili privatna osoba) te je li korištena personalizirana cijena.

Dvostruka kvaliteta proizvoda

Ova direktiva također se bavi takozvanim pitanjem „dvostruke kvalitete proizvoda“, tj. kada se proizvodi koji se prodaju pod istom markom u različitim zemljama EU-a razlikuju po sastavu ili karakteristikama. On pojašnjava kako nacionalna tijela trebaju rješavati zabludu o marketingu. Ako su zadovoljeni određeni uvjeti (npr. marketing u različitim državama članicama proizvoda kao identičnih, značajno neopravdanih različitih sastava ili karakteristika), praksa se može kvalificirati kao obmanjujuća praksa i zabranjena.

Tekst također uključuje klauzulu o reviziji kojom se od Komisije zahtijeva da procjeni situaciju u roku od dvije godine kako bi se vidjelo treba li dvostrukoj kvaliteti proizvoda dodati crnu listu nepoštenih poslovnih praksi.

Kazne za prekršaje

Za široko rasprostranjene povrede (tj. one koje štete potrošačima u nekoliko zemalja EU), raspoloživa maksimalna novčana kazna u državama članicama mora iznositi najmanje 4% godišnjeg prometa trgovca u prethodnoj financijskoj godini ili paušalni iznos od dva milijuna eura u slučajevima u kojima informacije na promet nije dostupan.

Daniel Dalton (ECR, UK), glavni pregovarač za EP, izjavio je: „Ovaj paket ponovno pokreće prava potrošača za internetsku dob, donoseći nove zaštite i osnažujući potrošače informacije kad god kupuju. Potrošači više ne mogu biti zavedeni proizvodima napravljenim prema različitim standardima, te se prodaju kao isti u različitim državama članicama. Sada se, po prvi put, obrađuju proizvodi dvostruke kvalitete, a u narednim godinama Komisija će morati ozbiljno razmotriti napredak. To su konkretni koraci ”.

Sljedeći koraci u zakonodavnom procesu EU:

  • Direktiva, koju je Dom odobrio sa 474 glasa za, 163 protiv i 14 suzdržanih, sada će biti podnesena na odobrenje Vijeću ministara EU.
  • Države članice tada će imati 24 mjeseca od datuma stupanja na snagu direktive kako bi ih prenijele u nacionalno pravo.

Ovaj zakon mijenja četiri postojeće direktive o zaštiti potrošača:

  • nepoštenim poslovnim praksama,
  • pravima potrošača,
  • nepoštenim ugovornim uvjetima te
  • određivanju cijena.

On je dio paketa “New Deal for Consumers”, a amendirani tekst na Komisijin prijedlog je na poveznici:

http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2019-0029-AM-111-111_EN.pdf?redirect

vrh stranice