Europski parlament traži mjere za veću sigurnost na cestama

11.10.2021.

Za ostvarivanje nulte stope smrtnih slučajeva na cestama do 2050. potrebne su stroge mjere, kao uvođenje ograničenja brzine do 30 km/h te nulta tolerancije za vožnju pod utjecajem alkohola.

Ukratko:

  • Sigurna ograničenja brzine: 30 km/h u stambenim područjima
  • Nulta tolerancija za vožnju pod utjecajem alkohola
  • Europska agencija za cestovni promet kao potpora sigurnom i pametnom cestovnom prijevozu

U rezoluciji o sigurnosti na cestama EU-a, prihvaćenoj s 615 glasova za, 24 suzdržana i 48 protiv, napominje se kako godišnje u Uniji u prometu život izgubi oko 22 700 ljudi, a oko 120 000 zadobije teške ozlijede. Napredak u smanjivanju stope smrtnosti u EU-u u posljednjih godina stagnira te Unija nije ispunila svoj cilj da se u razdoblju od 2010. do 2020. broj smrtnih slučajeva na cestama prepolovi (stopa smrti na cestama pala je za 36 %).

Prema podacima Komisije, Švedska i dalje ima najsigurnije ceste (18 smrtnih slučajeva na milijun stanovnika), a Rumunjska je na začelju te je u 2020. zabilježila 85 smrti u prometu na milijun ljudi. U Hrvatskoj je u 2020. na milijun stanovnika bilo 58 poginulih, a prosjek u EU-u je 42.

Sigurna ograničenja brzine

Zastupnici su upozorili kako je prekoračenje brzine ključni faktor u oko 30 % smrtonosnih sudara na cesti. Smatraju da bi Komisija stoga treba preporučiti primjenu sigurnih ograničenja brzine, poput automatske primjene najveće dopuštene brzine od 30 km/h u stambenim područjima i područjima s puno biciklista i pješaka. Kako bi se dodatno promicala sigurnost na cestama, zastupnici također inzistiraju na nultoj toleranciji vožnje pod utjecajem alkohola, ističući kako je alkohol bio prisutan u oko 25 % svih smrtnih slučajeva na cestama.

 Poticaji za sigurnost

Europarlamentarci traže od Komisije da razmotri uvođenje zahtjeva za opremanje mobilnih i elektroničkih uređaja vozača opcijom „sigurnog načina vožnje“. Dodaju kako bi se za kupovinu automobila s najvišim sigurnosnim standardima trebali ponuditi porezni poticaji i privlačni paketi osiguranja motornih vozila.

Bolja infrastruktura i više koordinacije

Zastupnici zagovaraju veća ulaganja u infrastrukturu koja će omogućiti cestovnu sigurnost i smatraju da se treba fokusirati na zone s najvišim brojem prometnih nesreća. Pozivaju države članice da uspostave nacionalne fondove za cestovnu sigurnost u okviru kojih će se novac od naplaćenih kazni usmjeriti u projekte cestovne sigurnosti.

Za pravilnu provedbu sljedećih koraka u politici EU-a o sigurnosti na cestama, europarlamentarci pozivaju Komisiju da ustanovi europsku agencija za cestovni promet kako bi se podupirao održivi, sigurni i pametni cestovni prijevoz.

 

vrh stranice
vrh stranice